baner nowy 4
e-Narzędzia

Statystyki

Szkolna strona istnieje od 13.10.05 

Szukaj

Webmaster login

Biologia i Chemia

 Tutaj znajdują się zadania do pracy w domu dla uczniów pani Wandy Smaciarz

                             i pani Bożeny Zabrzeńskiej-Szczygieł

Dla uczniów klas starszych polecam kanał popularnonaukowy na YouTube   Uwaga! Naukowy bełkot 

 Kontakt:

 Wanda Smaciarz adres e-mail: wgocal@tlen.pl

Messenger proszę szukać Judyta Smaciarz

 

Godziny konsultacji:

Poniedziałek 8:00- 10:35

Wtorek 8:00- 9:40

Środa 10:45- 12:45

Czwartek 10:45 - 12:45


 

Uczniowie uczestniczą w lekcjach biologii i chemii zgodnie z planem zamieszczonym na stronie szkoły. 

Obecność jest sprawdzana na podstawie kontaktów w aplikacji messenger  i na podstawie wysyłanych prac.

Uczniowie o zadania podlegających ocenie będą informowani.

                                                                                                                           Wanda Smaciarz

 

 


 

 

23 VI BIOLOGIA KLASA 8a

Temat : Powtórzenie i utrwalenie wiadomości.

 

karta pracy

 

24 VI BIOLOGIA KLASY 7

Temat: Podsumowanie działu -Homeostaza. Zdrowie i choroby.

 

 Sprawdź, co umiesz ....

 

24 VI CHEMIA KLASY 8

Temat: Sacharydy( monosacharydy, disacharydy, polisacharydy).

 

najważniejsze wiadomości dotyczące sacharydów

Na lekcji będziemy rozwiązywać zadania z zeszytu ćwiczeń.

 

25 VI CHEMIA KLASY 7

Temat: Wodorotlenek sodu, wodorotlenek potasu.

 

reakcja otrzymywania wodorotlenku sodu 

obowiązkowa notatka do zeszytu     reakcje otrzymywania wodorotlenku sodu będą tłumaczone na lekcji !!!

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

                                Bożena Zabrzeńska-Szczygieł -adres e-mail                      bzabrzenska2020@gmail.com


     Messenger Bożena Zabrzeńska-Szczygieł-w wyjątkowych sytuacjach,proszę zadań nie wysyłać na messengera.

          

      Konsultacje-poniedziałek,wtorek,środa 9,oo-12,oo.

 

    Każdą lekcję i zadanie proszę przesyłać na maila,będą oceniane (+)za każdą odesłaną pracę.

 

   Zasady oceny pracy zdalnej; ++++bdb, +++db, ++dst, +dp, brak prac-ndst

      Oceny wpisuję do e-dziennika proszę sprawdzać część uczniów już dostała.

                                             Pozdrawiam,życzę Wam i sobie szybkiego powrotu do szkoły.

 


       

 

                                Środa 24.06.20r

                    Biologia klasy 6a i 6b

 

Temat:Powtórzenie i utrwalenie wiadomości zwierzętach-filmy przyrodnicze.

   1.Na dzisiejszą ostatnią lekcję przygotowałam wam kilka linków do ciekawych filmów przyrodniczych.
2.Życzę miłego oglądania,lepszego poznawania przyrody, a także wspaniałych i udanych wakacji .
3.Linki do filmów:

https://www.youtube.com/watch?v=MBXpWxKoZvQ

https://www.youtube.com/watch?v=dRcEprzTxTA

https://www.youtube.com/watch?v=pNSn9eYow6s

 

 


 

 

 

 

              Wtorek 23.06.20r

          Biologia  klasa 5a i 5b

      Temat: Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o roślinach nagonasiennych i okrytonasiennych - filmy przyrodnicze.

 

      Link do filmu o roślinach

https://www.youtube.com/watch?v=iNM-gMG-s6Q

Linki do filmów o zwierzętach

https://www.youtube.com/watch?v=1_9FAbGzlRU

https://www.youtube.com/watch?v=pjrrk-VcBZU

 

 Życzę miłego oglądania, filmy są bardzo ciekawe. Życzę również wspaniałych i udanych wakacji.

 

 


 

                         Wtorek 23.06.20r

                 Biologia klasa 8b

 

   Temat:Powtórzenie i utrwalenie wiadomości- filmy biologiczne.

 

    Poniżej podaję wam linki do ciekawych filmów biologicznych:


https://www.youtube.com/watch?v=FFPsk9GbfDU

https://www.youtube.com/watch?v=ZvucEEuyfGA

https://www.youtube.com/watch?v=XYz2qU9SNlA

 

https://www.youtube.com/watch?v=GPQG5eMuD1U

 

Życzę miłego oglądania jak również wspaniałych i udanych wakacji oraz powodzenia na nowej drodze edukacji.

 

 

 

 

 

 

 

 

                                Wtorek 9.06.20r

                         Biologia klasa 5a i 5b

 

Temat:Nasiona i owoce roślin okrytonasiennych.

 1.Nasiona roślin okrytonasiennych zbudowane są z;

-zarodka

-bielma

-łupiny nasiennej

2.Zarodek zbudowany jest z ;

-zawiązków korzeni i łodyg

-jednego lub dwóch liścieni tz.liści zarodkowych

3.Owoce służą do;

-ochrony i rozprzestrzeniania się nasion

-mogą być roznoszone przez wiatr,wodę,zwierzęta

4.Nasiona mogą przez dłuższy czas przebywać w spoczynku,po czym kiełkują.

5.Do kiełkowania nasionom potrzeba:

-wody

-tlenu

-właściwej temperatury.

 

                    Zadanie

Narysuj i opisz proces kiełkowania fasoli str 152

 


 

          Wtorek 9.06 20r

           Biologia klasa 8 b

   Temat:Powtórzenie i wiadomości z ekologii.

Poniżej macie dwa linki z filmami o ochronie przyrody,proszę je oglądnąć i napisać czy wam się podobały.

https://www.youtube.com/watch?v=5M85yLtH8iU

https://www.youtube.com/watch?v=-RrURaLaGfs

Pierwszy link to 10 najpiękniejszych Parków Narodowych w Polsce a drugi to wszystkie Paki Narodowe Polski(ciekawy)


  Kolejny link dotyczy formy ochrony przyrody w lasach

https://www.youtube.com/watch?v=IA_Okqf01tM

Proszę napisać który film wam się podobał.

Proszę skopiować link i wkleić do przeglądarki.

 


 

    Środa 10.06.20r

Biologia klasy 6a i 6b

 Temat:Powtórzenie wiadomości o kręgowcach-film "Ssaki Polski".

Proszę napisać o jakich ssakach był film-gatunki.

 

 Link do filmu, proszę skopiować i otworzyć w przeglądarce

 

 https://www.youtube.com/watch?v=nD6lfTjdJXw

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            2.06 20r Wtorek

                     Biologia klasy 5a i 5b

       Temat;Budowa kwiatu.Rozmnażanie się roślin okrytonasiennych.

                                  POLECENIA

 1.Przepisz do zeszytu ZAPAMIĘTAJ str.149 podręcznik.

 2.Narysuj i opisz;

-budowę kwiatu

-budowę owocu

 3.Sprawdzianu już nie będzie tylko praca pisemna na ocenę.

 

 


                   

                                 2.06.20r Wtorek

                  Biologia klasa 8b

 

               Temat; Zagrożenia i ochrona różnorodności biologicznej.

 

                                           Polecenia

     1.Zapisz do zeszytu punkty ZAPAMIĘTAJ str.168

     2.Odpowiedź na pytania (polecenia) str.168-obowiązkowo na ocenę.

                                        Uwaga

     Link do testu poprawkowego,dla tych którzy nie pisali lub dostali słabą ocenę będzie aktywny wtorek czyli jutro

                  od 13:00 do 13:30.Przypominam 30 sekund na odpowiedź.Proszę skopiować link wkleić do przeglądarki.

 

 Link do testu: https://www.testportal.pl/test.html?t=9q492M2MhYnT

 


 

                               3.06.Środa

                          Biologia klasy 6a i 6b

                  Temat; Powtórzenie i utrwalenie wiadomości o ssakach.

                               Polecenia

       1.Przeanalizuj wiadomości zawarte w podręczniku dotyczące ssaków .

        2.Wykonaj test część dotyczącą ssaków str 160.

        3.Sprawdzianu o ssakach już nie będzie.

        4.Link do poprawy testu o ptakach lub dla tych,którzy nie pisali będzie aktywny w środę 10:30 do 11:00.

        5.Inne sprawdziany, które uczniowie chcą poprawiać proszę na konsultacjach w szkole środy od 12:00 do 12:45 

                 lub  po uzgodnieniu z nauczycielem np.kontakt telefoniczny.

     Przypominam na odpowiedź macie 30 sekund test piszemy tylko raz, nie opuszczamy stron to wpływa na ocenę

 

         PTAKI    Link do testu https://www.testportal.pl/test.html?t=Q6RyQCAT8xWv

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

  26.05.20r Wtorek

   Biologia klasy 5a i 5b

 Temat;Funkcje organów roślinnych-korzeń i łodyga.

1.Funkcje korzenia to;

-utrzymywanie rośliny w podłożu czyli w glebie

-pobieranie wody z gleby wraz z solami mineralnymi

2.Rodzaje systemów korzeniowych;

-wiązkowy np.trawy,zboża

-palowy np.mniszek lekarski,marchewka

3.Narysuj i opisz budowę korzenia str 139 w tym punkcie

........................................................................................

......................................................................................

4.Przykłady modyfikacji czyli przekształceń korzenia;

-korzeń spichrzowy np.marchew

-korzenie czepne np.bluszcz

-korzenie podporowe np.kukurydza

-korzenie oddechowe np.cypryśnik

5.Łodyga, to część nadziemna rośliny, jej funkcje to;

-utrzymywanie liści, kwiatów i owoców

-przewodzenie wody od korzenia do liści oraz składników pokarmowych od liści do korzenia

6.Modyfikacje łodygi

-bulwy, to podziemne pędy ziemniaka, które jemy

-kłącza np.imbir,paprocie

-rozłogi np.truskawki

7.Narysuj i opisz budowę łodygi str.141.

.....................................................................

.......................................................................

8.Liście przeprowadzają proces fotosyntezy oraz przez aparaty szparkowe ma miejsce transpiracja czyli parowanie wody.

9.Modyfikacje liści;

-wąsy czepne np.winorosl

-ciernie np.kaktus

-pułapkowe np.muchołówka

10.Narysuj i opisz blaszkę liściową str.143

....................................................................

                   zadanie

Przygotuj się do testu z tematów;

-rośliny nagonasienne i okrytonasienne

-budowa,funkcje i modyfikacje;korzenia,łodygi i liści

Pomocne podręcznik str.155,157,158 bez tkanek roślinnych i kwiatu.

 


                  

                          26.05.20r Wtorek

                Klasa 8b Biologia

  Temat;Test z działu ;Różnorodność biologiczna, zrównoważony rozwój''.

1.Test składa się z 10 pytań jest to test wyboru.

2.Na każde pytanie jest 30 sek

3.Podczas pisania nie wolno opuszczać strony testu, każde opuszczenie to odjęty punkt.

4.Test można pisać tylko raz, w innym przypadku grozi to unieważnieniem testu i oc ndst

5.Link do testu będzie aktywny od 10:00 do 10:30

6.Jeżeli się nie otworzy po kliknięciu proszę skopiować do przeglądarki i otworzyć

           www.testportal.pl/test.ht

 

 


 

 

                       27.05.20 r Środa

               Biologia Klasy 6a i 6b

 

     Temat;Różnorodność ssaków i ich znaczenie.

    1.   Przeczytaj wiadomości z podręcznika str 148-154 ;

     2.Przepisz do zeszytu-ZAPAMIĘTAJ

     3.Porównaj uzębienie ssaków drapieżnych i roślinożernych.

     4.Napisz jakie znaczenie mają ssaki.

             Odnośnie testu

   -nie wolno pisać kilka razy testu,następnym razem wpiszę jedynkę

   -nie wolno opuszczać stron testu

   -trzeba pilnować terminów testu,kto nie pisał bo zapomniał dostanie jedynkę

  -trzeba się skupić i rozwiązać

-macie szczęście,że to pierwszy raz

-po ssakach będzie następny test,ci co nie pisali lub dostali jedynkę lub pisali kilka razy lub opuszczali stronę testu będą pisali z ptaków i ssaków oraz ryb-poprawa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             19.05.20r Wtorek

                     Biologia klasy 5a i 5b

Temat;Rodzime gatunki drzew liściastych.

      Polecenie

 Narysuj liście i owoce rodzimych drzew liściastych str.136-137.

                  Zadanie

Powtarzaj rośliny nagozalążkowe i okrytozalążkowe-przygotuj się do sprawdzianu.

 

 


 

                      19.05.20r Wtorek

                      Klasa 8b Biologia

  Temat;Różnorodność biologiczna.

     Odpowiedź pisemnie na pytania;

 1.Co to jest różnorodność biologiczna?

 2.Jakie są rodzaje(poziomy)różnorodności biologicznej-opisz.

 3.W jaki sposób człowiek wykorzystuje ekosystemy?

 4.Do czego prowadzi nadmierne użytkowanie ekosystemów lądowych i wodnych?

 

                         Zadanie

Przygotuj się do testu z ekologii podręcznik str 177-181.Wykonaj test z podręcznika-czas do przyszłego tygodnia. Test będzie za tydzień godz 10:00 do 10:30.

 

 

 


 

                               20.05.20r Środa

                       Biologia klasy 6a i 6b

 

 Temat:Sprawdzenie wiadomości o ptakach-test.

1.Na dzisiejszej lekcji macie do rozwiązania test o ptakach.

2.Test składa się z 10 łatwych pytań,jest to test wyboru,na rozwiązanie pytania macie 30sekund.

3.W trakcie rozwiązywania testu proszę nie zmieniać opuszczać strony testu ponieważ wszystko się rejestruje.

4.Jeżeli ktoś nie będzie mógł z różnych powodów przystąpić do testu proszę dać znać na adres e-mailowy.

5.Jeżeli się komuś nie powiedzie będzie test poprawkowy.

6.Na dole macie linka do testu,po kliknięciu powinien się otworzyć automatycznie a jeżeli nie  proszę go skopiować i wkleić do przeglądarki,test aktywuje się o godzinie 9:00 i będzie aktywny do 10:00.

7.Wierzę,że napiszecie bardzo dobrze,powodzenia.

 

Link do testu:https://www.testportal.pl/test.html?t=fZABHNGG38jH

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                               13.05.20r Środa

                                          Biologia klasy 6a i 6b

                     Temat;Rozmnażanie się i rozwój ssaków.

  1.Większość ssaków należy do łożyskowców i są żyworodne.

  2.Ale pod względem rozmnażania ssaki dzielimy na;

   -łożyskowce np.weiwiórka

   -torbacze np.kangur

  -stekowce np.kolczatka

 2.Napisz,co to jest;

  a)łożysko......................................................................................................

  b)żyworodność.............................................................................................

  c)ciąża........................................................................................................

  d)poród............................................................................................................

  4.Jaką rolę pełni łożysko............................................................................................................................................................

  5.Po urodzeniu młode ssaki często są ślepe,bezbronne i wymagają opieki.są karmione mlekiem matki.

                                  Zadania

  Scharakteryzuj torbacze i łożyskowce.

 Przygotuj się do test z działu PTAKI w przyszłym tygodniu,nie będzie możliwości odpisywania,brak przystąpienia do testu to ocena niedostateczny.

 


 

                                 12.05.20r Wtorek

                         Biologia klasy 5a i 5b

                 Temat;Rośliny okrytonasienne.

  1.Rośliny okrytonasienne,to największa grupa roślin na Ziemi.

  2.Rośliny okrytonasienne jako jedyne wytwarzają kwiaty.

  3.Do roślin okrytonasiennych zaliczamy;drzewa,krzewy i rośliny zielne.

                          Zadanie

 Opisz i narysuj formy budowy roślin okrytonasiennych-podręcznik str134.

 


 

 

                         12.05.20r Wtorek

                          Klasa 8b Biologia

          Temat;Odnawialne i nieodnawialne zasoby przyrody.

   Podręcznik str151-156

 Napisz odpowiedzi na zagadnienia znajdujące się pod tematem str151-praca na ocenę.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             05.05.20r Wtorek

                           Biologia klasy 5a i 5b

 

Temat;Rośliny nagonasienne.

1.Rośliny nasienne wytwarzają kwiaty i nasiona.

2.Kwiat-organ służący roślinom do rozmnażania płciowego.

3.Nasiona-umożliwiają rozprzestrzenianie się i przetrwanie niekorzystnych warunków środowiska.

4.U roślin nagonasiennych, nasiona nie są chronione przez owoce, powstają w sztszkach.

5.Rośliny nagonasienne to najczęściej;

a)drzewa iglaste-sosna, jodła, świerk, modrzew

b)krzewy-cis, jałowiec, kosodrzewina

6.Zamiast liści mają igły, które są zimozielone, jedynie modrzew traci igły na zimę.

7.Najbardziej popularnym drzewem iglastym w Polsce jest sosna.

 

                    Wykonaj tutaj kolorowy rysunek gałązki sosny

                       z kwiatostanem męskim i żeńskim str.129

 

                                   Zadanie

    Wybierz jeden gatunek rośliny nagonasiennej-narysuj i opisz w kolorach str.130-131.

 

 

 


                                       05.05.20r

                       Biologia klas 8b

 

   Temat;Tolerancja ekologiczna.Skala porostowa.

 

   Na podstawie podręcznika str.144-150 odpowiedz na pytania;

1.Siedlisko to......................................................................................

2.Tolerancja ekologiczna to......................................................................

3.Zakres tolerancji ekologicznej to.........................................................................

4.Wykonaj rysunek str 144 i napisz , co to jest;

a)minimum i maksimum tolerancji ekologicznej

b)optimum tolerancji ekologicznej

5.Co to są organizmy wskaźnikowe tz.biowskaźniki-wytłumacz i podaj przykłady.

 

                                 Zadanie na ocenę

   Co, to jest skala porostowa, do czego służy oraz strefy skali porostowej-wykonanie zadania w formie dowolnej.

 


 

                                06.05.20r

                            Biologia klasy 6a i 6b

Temat;Pokrycie ciała,uzębienie i wymiana gazowa ssaków.

 

                  Na podstawie podręcznika str142-143 odpowiedź na pytania.

1.Skóra ssaków pokryta jest włosami tworzącymi sierść, wypisz rodzaje włosów u ssaków;

 .............................................................................

.................................................................................

....................................................................................

.......................................................................................

2.Wytworami naskórka są;gruczoły,pazury,kopyta,rogi,paznokcie.

 Wypisz rodzaje gruczołów skórnych i ich funkcje;

...................................................................

.............................................................

........................................................................

..........................................................................

3.Napisz jak oddychają ssaki?

4.Jakie rodzaje zębów mają ssaki i ich funkcje;

...................................................................

................................................................

.........................................................................

...............................................................................

                               Zadanie

  Powtórz wiadomości o ssakach.

 


 

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

                     28.04.20r Wtorek

                  Biologia klasa 5a i 5b

  Temat;Budowa roślin-tkanki roślinne.

  1.Tkanka-to zespół komórek o podobnej budowie i funkcji.

  2.Tkanki roślinne dzielimy na;

  a)twórcze,które umożliwiają roślinie przyrost na długość i grubość,są to stożek wzrostu pędu i korzenia oraz miazga.

  b)stałe to;

  -okrywająca to skórka i korek,pełnią funkcję ochronną

  -miękiszowa np.asymilacyjna,spichrzowa

  -przewodząca to drewno,które przewodzi wodę i łyko,które przewodzi produkty fotosyntezy

  -wzmacniająca to zwarcica i twardzica zabezpieczają roślinę przed czynnikami środowiska zewnętrznego

 

                                    Zadanie

  Narysuj organy rośliny okrytonasiennej i opisz  str 121.

 


 

          28.04.20r Wtorek

             Biologia kl 8b

 Temat;Abiotyczne czynniki środowiska.

     Na podstawie podręcznika str138-143 odpowiedź na pytania.

    1.Porównaj w tabeli czynniki środowiska lądowego i wodnego.

    2.Jakie czynniki abiotyczne wpływają na ekosystem?

    3.Które czynniki wpływają na rozmieszczenie gatunków na Ziemi?

 

                            Zadanie

    Jak powstają kwaśne deszcze i jak wpływają na ludzi, zwierzęta, rośliny i cały ekosystem.

 

 


 

       29.04.20r Środa

     Biologia  Klasy  6a i 6b

 

 Temat;Ssaki-środowisko życia i budowa.

    Podręcznik str138-141

   1.Ssaki, to zwierzęta stałocieplne.

   2.Żyją prawie we wszystkich środowiskach na Ziemi, jednak większość żyje na lądzie.

   3.Ssaki latające to nietoperze, ssaki wodne to np.delfiny, wieloryby, morświny.

   4.Narysuj i opisz budowę ssaków.

 

          Zadanie

   Opisz narządy zmysłów ssaków.

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              

                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       

Certyfikaty

Zapraszamy na Naszego
Facebooka 
 

  

 Katalog Gwiazdor

   

    

  

 

 

Banery





 



 

 
  

 

 Administrator  mgr inż. Łukasz Sułkowski e-mail: cool_boe@interia.pl

 

CMS Tractable by Marketing Studio