baner 11
e-Narzędzia

Statystyki

Szkolna strona istnieje od 13.10.05 

Szukaj

Webmaster login

Przyroda

               

     Witam uczniów klasy 4-tej

                     kontakt do mnie adres e-mail   -nowy    bzabrzenska2020@gmail.com

                 Proszę wiadomości i zadania wysyłać na tego maila

   messenger Bożena Zabrzeńska-Szczygieł - w wyjątkowych sytuacjach, proszę zadań nie przesyłać na messengera

         Konsultacje - poniedziałek,wtorek i środa  od 9,oo - 12,oo.

      Od 30.03.20r. zmieniają się zasady oceny pracy zdalnej przez internet;

     -każda odesłana praca t

                  

o +,który zapisuję w swoim dzienniku

     -zasady oceny pracy zdalnej przez internet;

              ++++bdb, +++db, ++dst, +dp,  brak odesłanych prac-ndst

   Proszę systematycznie pracować,odsyłać prace,jak do tej pory,pierwsze oceny już są.

    Pozdrawiam,życzę Wam i sobie szybkiego powrotu do szkoły.

 


                   

                   


                      Środa 24.06.20r

                     Przyroda klasa 4

 

 

Temat:Powtórzenie i utrwalenie wiadomości-ciekawe filmy przyrodnicze.

   1.Na dzisiejszą ostatnią lekcję przygotowałam wam kilka linków do ciekawych filmów przyrodniczych.
2.Życzę miłego oglądania,lepszego poznawania przyrody, a także wspaniałych i udanych wakacji .
3.Linki do filmów:

https://www.youtube.com/watch?v=MBXpWxKoZvQ

https://www.youtube.com/watch?v=dRcEprzTxTA

https://www.youtube.com/watch?v=pNSn9eYow6s

https://www.youtube.com/watch?v=6iIPyW59Sfk

 

 


 

 

                 PONIEDZIAŁEK  22.06.20r

                         Przyroda klasa 4

  Temat; Polskie Parki Narodowe - powtórzenie wiadomości.

   W ramach lekcji powtórzeniowej proszę obejrzeć film o parkach narodowych, które mamy na terenie Polski.

    Link do filmu       https://www.youtube.com/watch?v=-RrURaLaGfs

 

Powodzenia na egzaminie na kartę rowerową !!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poniedziałek 8.06.20r

  Przyroda klasa 4

 

          Tema;Krajobraz antropogeniczny.

 1.krajobraz antropogeniczny czyli taki,który powstał na skutek działalności człowieka .

 2.Krajobrazy antropogeniczne to głównie krajobrazy miejskie i rolnicze.

 3.Krajobrazy pogórnicze należą również do krajobrazów antropogenicznych.

 

                       Zadanie

Odpowiedz pisemni na pytania 1.2 i 4 str 208 .

 

 


 

                      Środa 10.06 20r

                   Przyroda klasa 4

  Temat:Krajobraz okolicy dawniej i dziś.

 1.Otaczający nas krajobraz stale się zmienia pod wpływem działalności człowieka.

 2.Na podstawie filmu ukazującego krajobraz wsi dawniej, lub zdjęć z rodzinnych albumów napisz ,jak wyglądała wieś dawniej,a jak dzisiaj.

 

 Linki do filmów proszę skopiować,wkleić do przeglądarki i otworzyć.

 

https://www.youtube.com/watch?v=mY7wvti3H54

 

https://www.youtube.com/watch?v=p_CnpUh4KoY

 

https://www.youtube.com/watch?v=ifUtJ9Al2XI

 

 


 

 

         Poniedziałek 15.06.20r

               Przyroda klasa 4

  Temat;Obiekty chronione w najbliższej okolicy.

 1.Aby zachować piękno przyrody dla przyszłych pokoleń,ustala się różnorodne formy jej ochrony.

 2.Formy ochrony przyrody w Polsce;

a) parki narodowe-w Polsce są 23 parki narodowe,park narodowy musi mieć obszar o powierzchni powyżej 1000 hektarów

 b)parki krajobrazowe-tworzy się w celu ochrony krajobrazu

 c)rezerwaty przyrody-tutaj jest ochrona ścisła,brak działalności człowieka

 d)pomniki przyrody-to elementy przyrody ożywionej lub nieożywionej o szczególnych walorach przyrodniczych lub np oryginalnym kształcie-skały,jaskinie,stare drzewa

 e)ochrona gatunkowa organizmów (roślin,zwierząt,grzybów)-krokusy,rysie,wilki,pierwiosnki

 

                       Zadanie

 1.Wypisz parki narodowe w Polsce i podkreśl ten,który jest w naszej okolicy-mapa Polski str214.

  2.Napisz w jaki sposób możesz chronić przyrodę.

  


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

              Poniedziałek  1.06 20r DZIEŃ DZIECKA

   Wszystkim uczniom klasy 4 życzę cudownego DNIA DZIECKA zarówno w zabawach on-line jak i w domu.Jestem bardzo zadowolona z waszej pracy zdalnej,szczególnie chciałam podziękować rodzicom bo dzięki Wam naprawdę to wszystko wychodzi i ma sens, takie dzieci trzeba jeszcze bardzo pilnować i dopingować.

   Jeszcze raz życzę wszystkim cudownych chwil z rodzicami i rodzeństwem. 

                                       Bożena Zabrzeńska-Szczygieł

 

 


 

                            3.06.20r Środa

               Przyroda klasa 4

 

                              Temat: Krajobraz wsi i miasta.

 1.Krajobraz wiejski charakteryzuje się dużymi obszarami użytków rolnych, niezbędnej do produkcji żywności oraz niską zabudową czyli domów.

2.Krajobraz rolniczy jest ściśle związany z porą roku.

3.Krajobraz miejski jest silnie przekształcony przez człowieka, wyróżnia się zwartą zabudową, często wysoką zabudową, gęstą siecią dróg oraz dużym natężeniem ruchu ulicznego.

 

                             Zadanie

  Odpowiedź pisemnie na pytania 1,2 i 3 str 204

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Podsumowanie testu o lesie;

 1.Nie wolno pisać testu dwa lub więcej razy, kilkoro uczniów tak zrobiło, ponieważ pisaliście pierwszy raz więc wpisałam oceny z obydwu testów bez konsekwencji niezaliczenia.

 2.Niektórzy opuszczali stronę testu, co grozi odjęciem punktów.

 3.Ogólnie napisaliście bardzo dobrze gratuluję

 4.Jeżeli ktoś nie pisał lub otrzymał słabą ocenę w środę będzie link do testu poprawkowego,proszę pisać.

 5.Wystawiłam już oceny przewidywane na koniec roku, ale jeszcze jest miesiąc pracy i jeżeli będziecie dalej tak pracować to mogą się poprawić

 6.W razie pytań proszę pisać na maila.

 


            

          25.05,20r Poniedziałek

             Przyroda klasa4

  Temat; Organizmy słodkowodne.

  1.W wodach słodkich żyje wiele organizmów zarówno roślin,jak i zwierząt.

 2.Rośliny wodne;

 a)przybrzeżne

  -mają sztywne łodygi odporne na złamania

  -należą do nich; trzcina pospolita, pałka wodna, tatarak

 b)o liściach pływających

  -mają duże płaskie liście

 -należą do nich; grążel żółty, grzybień biały, rzęsa wodna

 c)podwodne

 -mają wiotkie łodygi i drobne liście

 -należą do nich; wywłócznik okółkowy, rogatek sztywny, moczarka kanadyjska

                                Zadanie

  Wypisz,jakie zwierzęta żyją w wodzie obowiązkowo.

 Dodatkowa praca dla chętnych na ocenę-zrobić rysunek na kartce A4 organizmów żyjących w jeziorze, termin do środy.




                   27.05.20r Poniedziałek

                     Przyroda klasa 4

 

     Temat;Wpływ działalności człowieka na krajobraz.

                                       Polecenia do wykonania

               1.Przeczytaj temat z podręcznika str198-201

              2.  Przepisz do zeszytu ZAPAMIĘTAJ str 201.

              3. Napisz jakie są rodzaje krajobrazu,które stworzył człowiek str 200.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               18.05 20r Poniedziałek

                                    Przyroda klasa 4 

                                    Temat;Warunki życia w wodzie.

  1.W wodzie panują inne warunki życia niż na lądzie.

  2.Woda ma mniejszą przejrzystość,mniejszą zawartość tlenu,bardziej stabilną temperaturę niż powietrze.

  3.Ryby najlepiej przystosowane organizmy do życia w wodzie.

   4.  Przystosowanie ryb do życia w wodzie;

  -opływowy kształt ciała

  -ciało pokryte łuskami i śluzem

 -płetwy do poruszania się w wodzi

  -skrzela służące do oddychania

  -linia boczna informuje o ruchach zachodzących w otaczającej wodzie

 -pęcherz pławny reguluje głębokość zanurzenia ryby w wodzie

 

                                      Zadanie

  Narysuj i opisz budowę ryby str 187

  Jutro podam dokładne wytyczne do testu.

 

                Wytyczne do testu

1.Jakie są rodzaje lasów.

2.Jakie są funkcje lasu.

3.Co ludzie zbierają w lesie.

4.Jak należy zachować się w lesie.

5.Dlaczego w lesie należy zachować ostrożność.

6.Z jakich warstw zbudowany jest las.

7.Co tworzy poszczególne warstwy lasu.

8.Jakie warunki panują w poszczególnych warstwach lasu str 161.

9.Podaj nazwy pięciu pospolitych drzew w polskich lasach.

10.Co tworzy ściółkę leśną i dlaczego jest ważna dla życia w lesie.

 

   Test będzie udostępniony w środę 20.05.20r od godziny 9:00 do 10:00 w postaci linka,którego trzeba skopiować i otworzyć w przeglądarce,pytania będą łatwe,test wyboru 10 pytań.W razie niepowodzenia będzie można poprawić.

 Jeżeli będą pytania proszę pisać na e-maila.Pozdrawiam.

 

 


 

          20.05.20r Środa

         Klasa 4 Przyroda

 -

 Temat:Sprawdzenie wiadomości o lesie-test.

1.Na dzisiejszej lekcji macie do wykonania bardzo łatwy test o lesie.

2.Test składa się z 10 pytań,jest to test wyboru,na rozwiązanie pytania macie 45 sekund

3.Podczas pisania testu proszę nie opuszczać strony testu,wszystko się rejestruje.

4.Jeżeli ktoś nie będzie mógł napisać testu lub mu się nie powiedzie będzie test poprawkowy

5.Na dole macie link do testu po kliknięcie powinien się aktywować,a jeżeli się nie aktywuje proszę linka skopiować i wkleić do przeglądarki i wtedy się aktywuje.

6.Aktywacja linku będzie o godz 9:00 do godz 10:00.

7.Wierzę że będą bardzo dobre oceny,powodzenia.

 

Link do test: https://www.testportal.pl/test.html?t=pEshn2X72ZnE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                      13.05.20r Środa

                      Przyroda klasa 4

 Temat;Wody stojące i płynące.

 1.1/3powierzchni Ziemi to wody,z tego 3/4 to wody słone czyli morza i oceany.

  2.Wody występujące na powierzchni Ziemi dzielimy na;

 a)słone to morza i oceany

  b)słodkie czyli śródlądowe dzielimy na;

  -wody stojące;jeziora,stawy,bagna

  -wody płynące;rzeki,potoki,strumienie,kanały

  3.Rzeka płynie w dolinie rzecznej,w korycie rzecznym,płynie tz.nurtem rzecznym.

 4. Na całej długości rzeki możemy wyróżnić trzy odcinki;

  -górny

  -środkowy

 -dolny

  5.Początek rzeki to jej źródło,a koniec to ujście.

  6.Największą rzeką świata jest Amazonka.

 

                  Zadanie

  Polecenia 1,3,5 str 184

 Przygotuj się do testu z tematów o lesie,łące i polu uprawnym za tydzień czyli środę.Nie będzie można odpisywać.test będzie udostępniony na waszej lekcji czyli od 10:00-11:00 test będzie łatwy,zagadnienia podam dokładniejsze w poniedziałek.Nie przystąpienie do testu bez usprawiedliwienia skutkuje oceną niedostateczny.


 


 

 

        11.05.20r Poniedziałek

              Przyroda klasa 4

 

    Temat;Rośliny uprawne.

1.Pola uprawne są wytworami człowieka.

 2.Na polach uprawnych,uprawia się określony gatunek roślin,który jest pożywieniem dla człowieka i zwierząt gospodarskich.

 3.Pola uprawne wymagają wielu zabiegów czyli nawożenia,usuwania chwastów i szkodników,a także często nawadniania.

 4.Do najważniejszych roślin uprawianych w Polsce zalicza się;

 a)zbożowe - pszenica,żyto,jęczmień,owies,a także kukurydza, proso i pszenżyto

 b)oleiste - rzepak,słonecznik,len(produkuje się z nich olej)

 c)warzywne - marchew,kapusta,buraki ćwikłowe,sałata,kalafior,ziemniaki,brokuły,kalarepa

 

                Zadanie

 Wykonaj polecenie 2,4 i 5 z podręcznika str 180.

 


 

 

 

 

 

 W tym tygodniu wystawiam oceny za pracę zdalną, biorąc pod uwagę punkty.

                      04.05.20r Poniedziałek

                      Przyroda klasa 4

 

                 Temat;Przystosowania organizmów do zdobywania pokarmów.

   1.Rośliny są dobrze przystosowane do pobierania z otoczenia elementów potrzebnych do fotosyntezy;

  -woda z solami mineralnymi za pomocą korzeni z gleby

- dwutlenek węgla za pomocą aparatów szparkowych z powietrza

- energia słoneczna wychwytywana jest przez chlorofil zawarty w liściach

  2.Zwierzęta mięsożerne i roślinożerne mają różnorodne przystosowania do zdobywania pokarmu.

  3.Niektóre zwierzęta żywią się pokarmem płynnym np.motyle i kolibry.

 

         Zadanie

   Korzystając z podręcznika odpowiedź na pytanie 1 i 2 str.171.

 

 

 

 


 

                        06.05.20r Środa

                         Przyroda klasa 4

 

  Temat ;Łąka jako środowisko życia wielu organizmów.

 

1.Łąka, to teren gdzie występują rośliny zielne;

-głównie trawy

-kwiaty np.mniszek, jaskier

-zioła np.rumianek, babka lancetowata

2.Łąka jest siedliskiem wielu zwierząt;

-owady np.pszczoły, osy, motyle

-ptaki np. bażanty, czajki

-ssaki np.nornik, myszy

3,Łąka jest miejscem wypasu zwierząt gospodarskich np.owiec, krów, koni, kóz, a także źródłem paszy na zimę.

4.Napisz-co to jest siano?

.........................................................................................

 

                   Zadanie

  Wykonaj obserwacje podręcznik str.173.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

     29.04..20r Środa

       Klasa 4 Przyroda

 

Temat;Sposoby odżywiania się organizmów.

  1.Sposoby odżywiania się organizmów to;

  a)cudzożywność - to organizmy,które pobierają gotowe składniki pokarmowe ze środowiska, czyli muszą zjeść rośliny, inne zwierzęta, lub szczątki organiczne np;

-ludzie są wszystkożerni

-zwierzęta np.krowy,konie ,psy, koty, lwy ,żyrafy

 -grzyby odżywiają się szczątkami organicznymi

 b)samożywność - to rośliny, które same wytwarzają sobie w procesie fotosyntezy

 c)do przebiegu procesu fotosyntezy potrzebne są;

 -woda z solami mineralnymi z gleby

 -światło słoneczne

 -zielony barwnik chlorofil w liściach

 -dwutlenek węgla z powietrza

 - w procesie fotosyntezy powstaje cukier zwany GLUKOZA

 

          Zadanie

   Wykonaj rysunek z opisem odżywiania się roślin str 166-podręcznik.

 


 

                   27.04.Poniedziałek

              Klasa 4 Przyroda

Temat;Powtórzenie wiadomości o środowisku lądowym.

   Odpowiedź na pytania;

  1.Podaj nazwy trzech drzew liściastych i iglastych w twojej okolicy,oraz opisz wybrane przez ciebie jedno drzewo liściaste i jedno iglaste.

 2.Podaj nazwy pięciu roślin zielnych na twojej przydomowej łące.

 3.Jakie lasy nazywamy borami?

 4.Dopisz warstwę lasu do organizmu np.  grzyby-runo leśne

   -leszczyny............................................................................

  -dęby..............................................................................

   -paprocie...................................................................

  -mrowisko.......................................................................

  -dzięcioły......................................................................

  -poziomki.........................................................................

  -zeschłe liście.................................................................

  -jeże......................................................

  -maliny......................................................

  -brzozy.....................................................

  -wiewiórki.................................................

  -motyle

  żmija zygzakowata.......................................................

  4.Jak kukułka wychowuje swoje pisklęta?

                                                     Powodzenia!

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    22.04.20r Środa

     KLASA 4 Przyroda

              Temat;Międzynarodowy Dzień Ziemi - 22 Kwietnia.

 

            1.Znajdź, korzystając z różnych źródeł informacje na temat tego dnia czyli

                           22 kwietnia i napisz krótką notatkę.

            2.Napisz, w jaki sposób Ty i Twoja rodzina dbacie o środowisko naturalne,

                     najlepiej w punktach.

            3.Powtórz wiadomości od str 151-164,będzie sprawdzenie wiadomości.

                                            Pozdrawiam.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   20.04.20r Poniedziałek

           KLASA 4 Przyroda

   Temat;Organizmy różnych warstw lasu.

     1.Las,to miejsce życia wielu roślin,zwierząt i grzybów.

     2.W lesie żyje także wiele niewidocznych gołym okiem mikroorganizmów.

     3.Rośliny tworzą warstwy lasu;

      a)korony drzew-najwyższa warstwa,są to drzewa liściaste;buki,dęby,brzozy,graby oraz    iglaste;sosny,świerki,jodły,modrzewie.

      b)podszyt-młode drzewka i krzewy;jałowiec,leszczyna,maliny,bez czarny,trzmielina.

      c)runo leśne-tworzą go;mchy,paprocie,borówki,poziomki,trawy,kwiaty,grzyby.

      d)ściółka leśna-są to opadłe liście,igliwie,gałązki i szczątki organiczne

      4.Poszczególne warstwy zamieszkują różne zwierzęta.

 

                                    Zadanie

           Narysuj i podpisz warstwy lasu (str 161)-praca na ocenę.

 

 


 

 

                             6.04 20r.   poniedziałek

                       PRZYRODA   KLASA  4

     Temat; Warunki życia na lądzie.

                                   Zapisz do zeszytu!!

        1.Do czynników wpływających na warunki życie na lądzie należą:

                   a) woda-środowisko lądowe jest bardzo zróżnicowane pod względem dostępności wody np.pustynie mało wody

                     a lasy równikowe dużo.

                   b) temperatura- wysokie temperatury latem, a niskie zimą a także duża różnica między dniem,a nocą.

                   c) światło- duży dostęp do światła

                  d)podłoże- rodzaj gleby, barwa podłoża, ukształtowanie terenu i twardość podłoża.

        2.W środowisku lądowym, panują zmienne warunki życia, ale organizmy lądowe są do nich dobrze przygotowane.

 

                                                                           Zadanie

                                             Dlaczego piesiec ma małe uszy, a fenek duże ?

            Drodzy uczniowie i rodzice przesyłam spokojnych i szczęśliwych Świąt Wielkanocnych ,dużo wiary,                       optymizmu i nadziei na lepsze dni......

                                                                Bożena Zabrzeńska-Szczygie


 

                     8.04.20r. środa

             PRZYRODA  klasa 4

Temat;Organizmy najbliższej okolicy.

 

 1.Rośliny najbliższej okolicy to;

  a) drzewa liściaste np.lipa, brzoza, lub iglaste np. sosna, jodła ,są  to rośliny wieloletnie

              Proszę tutaj narysować drzewo i podpisać-pień, koronę i liście lub igły (podręcznik str.151)

  b)krzewy-mniejsze od drzew, nie mają pnia np.forsycja, bzy, rododendrony, są to rośliny wieloletnie

           Rysunek forsycji str,152

   c) rośliny zielne- małe, mogą być jednoroczne np.pomidor, dwuletnie np.marchew i wieloletnie np.mniszek

           Rysunek wybranej przez ciebie rośliny zielnej str.152

                         Zadanie

     Przeanalizuj wiadomości i rysunki zwierząt żyjących wokół nas, wykonaj zadanie 2 i 3 str.154.

             Termin na po święta.

  

 

 


 

                  15.04.20r Środa

                          KLasa 4

    Temat;Las,jako środowisko życia organizmów.

       1.Las,to skupisko różnych drzew,krzewów, i roślin zielnych.

       2.Rodzaje lasów;

       -liściaste np.bukowe

       -iglaste zwane bory np.sosnowe

      -mieszane czyli liściasto-iglaste

        Napisz odpowiedzi na pytania na ocenę str.155-158

    1.Jakie są funkcje lasu?

    2.Jakie są zasady zachowania się w lesie?

    3.Dlaczego w lesie należy zachować ostrożność?

 

                     Pozdrawia,przepraszam,że dzisiaj później.

 

 

                                           25.03.20r  środa

        Temat; Tajemnice zdrowia człowieka-utrwalenie wiadomości.

 

               W ramach powtórzenia i utrwalenia wiadomości zdobytych na ostatnich lekcjach o zdrowym stylu życia   proszę wyszukać w internecie PIRAMIDĘ ZDROWEGO ŻYWIENIA ,narysować do zeszytu na całą kartkę .

Proszę również opisać ją czyli czego człowiek powinien najwięcej robić potem kolejno czego jeść, aż do samego czubka piramidy.

     Moja podpowiedź najwięcej powinien mieć aktywności fizycznej ............dalej wasz opis.

      Pozdrawiam serdecznie,pracy nie musicie odsyłać proszę się postarać narysować ładnie-ocenię po powrocie do szkoły.

              Pierwsze oceny wpisane do dziennika elektronicznego !!!    Bardzo się staracie super .


 

                                         30.03 20r. poniedziałek

         Temat: Przyroda ożywiona i nieożywiona.

 

               Przepisz do zeszytu!

     1.Przyroda,to wszystko co nas otacza.

     2.Przyrodę tworzą składniki ożywione, nieożywione i kulturowe czyli wytwory człowieka.

                           Proszę uzupełnić ( podręcznik str,140-143).

     3.Do składników przyrody ożywionej zaliczamy:

      a) rośliny

      b).....................................

    c)..............................................

     d)................................................

     e)...............................................

 4.Do nieożywionych składników przyrody zaliczamy:

       a)skały

       b).................................

      c).......................................

      d).............................................

      e)..............................................

    5.Składniki kulturowe czyli wytwory człowieka to:

      a)domy

     b)drogi

     c)...................................

     d)....................................

    e).........................................

     6.Skały, to część nieożywiona przyrody, z nich zbudowana jest Ziemia.

    7.Skały dzielimy na :

      a) lite-są twarde, trudno je rozbić, zaliczamy do nich;

           -granity

        -......................................

         -........................................

        b) skały luźne-ziarna nie są ze sobą połączone, można je przesypywać, zaliczamy do nich;

      -piasek

     -...................................................

    c)skały zwięzłe, dają się kruszyć w ręce lub ugniatać, zaliczamy do nich;

    -less

  -.............................

                8.Skały zbudowane są z minerałów.

                   Zadania

   Podaj przykłady surowców mineralnych i gdzie się je wykorzystuje.

      Lekcję i zadanie proszę przesłać na nowy adres e-mail. Pozdrawiam rodziców i uczniów.

  


 

                                       1.04.20r  środa

                     Temat; Formy ukształtowania powierzchni Ziemi.

                                                          Zapisz do zeszytu!!

          1.Formy ukształtowania terenu mogą być;

                   a)wypukłe-pagórki,wzgórza i góry

                   b)wklęsłe-doliny i kotliny

           2.W pagórkach,wzgórzach i górach można wyróżnić ich ich elementy; szczyty, wierzchołki, stoki, podnóża.

                                 Narysuj w tym miejscu-wzniesienie i podpisz je(str.144)

           3.Doliny są podłużnym obniżeniem terenu.

                               

Certyfikaty

Zapraszamy na Naszego
Facebooka 
 

  

 Katalog Gwiazdor

   

    

  

 

 

Banery





 



 

 
  

 

 Administrator  mgr inż. Łukasz Sułkowski e-mail: cool_boe@interia.pl

 

CMS Tractable by Marketing Studio